Notícies

Notícies/Divendres, 22 de novembre de 2019

Setmana de la ciència 2019

Una setmana dedicada a l'experimentació i el desenvolupament del pensament científic.

Setmana de la ciència 2019

La Setmana de la Ciència és una iniciativa organitzada i coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació que té l'objectiu d'estimular futures vocacions científiques. Per aquest fi, ofereix a la societat, especialment al jovent, una pila d'activitats de divulgació científica amb un format original i proper: jornades de portes obertes, exposicions, xerrades, jocs, tallers científics...

Enguany, la Setmana s'ha celebrat del 8 al 17 de novembre, i ha estat dedicada, d'una banda, a la taula periòdica, amb motiu de l' Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics i, de l'altra, a diferents persones que han estat referents en els seus camps de coneixement:

  • - L'ecòleg Ramon Margalef, en commemoració del centenari del seu naixement
  • - L'enginyer i inventor Narcís Monturiol, amb motiu del bicentenari del seu naixement
  • - Margaret Hamilton, qui va liderar el desenvolupament del programari de navegació on-board per al Programa Espacial Apollo, amb motiu del 50è aniversari de l'arribada de l'home a la Lluna
  • - El polifacètic Leonardo da Vinci, en commemoració dels 500 anys de la seva mort.

Com cada any, a La Salle Gràcia hem volgut afegir-nos a aquesta iniciativa. Les etapes d'Educació Infantil, Primària, Secundària i Batxillerat han organitzat tot un seguit d'activitats de descobriment i divulgació científica durant les quals nens i nenes s'han deixat fascinar per la ciència.

A continuació podeu veure un resum de les activitats que hem fet a cada etapa:

Infantil:

Lab 0_6

El Lab 0_6 és un centre de descoberta, recerca i documentació per a l'educació científica orientat a moure i despertar les idees científiques en els infants. Allà, els més menuts de la casa van poder tocar, observar, experimentar i aprendre conceptes científics bàsics. Va ser una experiència molt enriquidora!

Jane Goodall

A més a més, a l'etapa d'Educació Infantil van llegir un conte sobre la gran feina que fa la científica Jane Goodall per la conservació i salvament de grans primats.

Cicle Inicial Primària:

Durant tot aquest curs, l'etapa d'educació primària treballa el medi ambient des de diversos angles. Dins d'aquest marc, 1r i 2n de primària van participar en dues activitats organitzades per l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya que encaixen molt bé amb el programa Eduemprèn de La Salle, que té l'objectiu d'estimular en l'alumnat una actitud observadora i analítica de la societat i del seu entorn, per tal de detectar-ne les problemàtiques i, després, proposar solucions.

Amb aquest objectiu, nens i nenes van fer les següents activitats:

1,2,3 Salut i Silenci

"1, 2, 3 Salut i Silenci" és una activitat de conscienciació i prevenció de la contaminació acústica durant la qual nens i nenes van aprendre a identificar les fonts quotidianes de generació de soroll i a diferenciar el so del soroll. Mitjançant una dinàmica, van prendre consciència que el soroll molesta i que cal pensar en els altres, fins i tot quan estem a l'escola.

Abaixem els fums

La família Esmou necessita fer diversos trajectes dins una ciutat imaginària. Quina és la millor manera d'anar d'un lloc a l'altre?

L'alumnat, dividit per grups, s'encarregava de defensar l'ús de diversos mitjans de transport segons l'impacte ambiental que tenen i la seva practicitat.

Una activitat divertida i que va animar la nostra canalla a reflexionar sobre la qualitat de l'aire a les ciutats i sobre els impactes i prestacions que es vinculen amb cada mitjà de transport.

Cicle Mitjà Primària:

Visita al Museu de les Aigües (Cornellà)

Com es fa per aconseguir que l'aigua arribi a les cases? I antigament, com es feia?

El cicle mitjà de primària va visitar el Museu de les Aigües on els van explicar el procés de potabilització i distribució de l'aigua.

A més a més, van fer un taller d'experimentació amb aigua i altres substàncies, i van aprendre conceptes com densitat, vaporització...

Una visita molt interessant, divertida i instructiva!

Cicle Superior Primària

Visita al Centre de Tractament de Residus Municipals de Gavà-Viladecans

Tenim molt clar on hem de tirar la brossa: el plàstic al contenidor groc, el paper al blau... però, i després? Què se'n fa de tota la nostra brossa? Com es gestiona per a minimitzar l'impacte que pugui tenir tot el que llencem? 

5è i 6è de primària van aprendre el procés de triatge, reciclatge i destrucció dels residus que generem a la ciutat en la seva visita al Centre de Tractament de Residus, sens dubte una activitat per agafar consciència sobre la necessitat d'aplicar les "3 R": Reduir, Reutilitzar i Reciclar!

Infantil i Primària: Hort urbà

Durant la setmana de la ciència també hem aprofitat per donar el tret de sortida a un projecte que ens acompanyarà durant tot el curs: hem cultivat el nostre primer hort urbà!

Hem plantat hortalisses, herbes aromàtiques i flors que cuidarem durant tot el curs. L'objectiu és que més endavant ens ho puguem menjar!

Aquesta activitat ens serveix per aprofundir en el tema del medi ambient, que treballarem durant tot el curs des de diferents punts de vista.

1r d'ESO

Visita al Centre de Recuperació d'Animals Marins (CRAM)

Sabíeu que al mar Mediterrani també hi ha tortugues marines? Són animals extremadament sensibles a les condicions mediambientals i de vegades es posen malaltes, s'extravien o mengen plàstics i d'altres coses no comestibles. Al CRAM fan una doble feina: per un cantó es dediquen a rescatar, rehabilitar i reintroduir les tortugues al mar, i per un altre cantó fan una feina de divulgació sobre fauna marina, medi ambient i el gran paper que nosaltres, els éssers humans, tenim en la degradació o recuperació dels espais naturals.

Com a exemple, nens i nens van sortir a la platja a buscar plàstics... i en van trobar moltíssims!

2n d'ESO

Visita al Museu de les Matemàtiques

El Museu de les Matemàtiques treballa per apropar aquesta disciplina a petits i grans des d'un punt de vista experiencial i interactiu. Les matemàtiques són presents en tot el que ens envolta, des de la música fins als edificis on vivim, i la classe de 2n d'ESO va poder comprovar algunes de les seves aplicacions en la vida quotidiana.

3r d'ESO

Visita al Cosmocaixa

Si hi ha un lloc on la ciència es desplega amb tota la seva grandesa fascinant, aquest és el Cosmocaixa. L'alumnat de 3r d'ESO hi va anar de visita i va aprendre un munt de secrets que la ciència amaga darrere d'objectes i activitats quotidianes.

4t d'ESO

Visita al Museu del Disseny

L'exposició " el cos vestit" del Museu del Disseny fa un recorregut per la moda des de 1550 fins a 2015. Des de sempre, els éssers humans han modificat l'aparença del seu cos mitjançant el vestit: ampliar, reduir, allargar, perfilar i destapar... I la ciència hi ha tingut sempre un gran paper: a mesura que es descobreixen nous materials, nous teixits i noves tecnologies, la moda es va adaptant per a reflectir aquest progrés.

La classe de 4t d'ESO va seguir el recorregut de l'exposició, i després es va emprovar tot de peces de roba amb les quals van comprovar com, efectivament, la roba canvia la forma del cos. I no només de manera visual: peces com les cotilles i els mirinyacs canvien l'estructura del cos perquè aquest s'adapti a les convencions socials de l'època. Emprovar-se aquestes peces va despertar també l'empatia cap a les persones que ho havien de portar cada dia!

Batxillerat

Visita al CCCB: "First Woman on the Moon"

Què hagués passat si la primera persona a trepitjar la lluna hagués estat una dona? Amb aquesta hipòtesi, l'exposició " First Woman on the Moon" del CCCB explora una de les grans fites científiques i tecnològiques de la humanitat en clau de gènere. Perquè la ciència està profundament lligada a la societat i a la cultura de cada moment i fa de les seves perspectives, valors i creences un material de treball. De vegades per ajudar-les evolucionar, i de vegades per a confirmar-ne la seva validesa.

Sens dubte, ha estat una setmana fantàstica per a despertar la curiositat, fomentar el pensament i la formació d'hipòtesi i, sobretot, per a viure la ciència!